Barn og ungdom

Jeg har mye erfaring med ungdom og unge voksne med utfordringer ift: selvfølelse, depresjon, angst, selvskading, atferdsvansker og annen problematikk.


Barn og ungdom kan gjerne ha med seg foreldre eller andre voksne hvis de ønsker det. I behandling av barn vil foreldre ofte trekkes inn som en del av behandlingen. Jeg har god erfaring med tverrfaglig og tverretatlig samarbeid. Dette er særlig aktuelt ift. barn og unge der f.eks. et samarbeid med helsesykepleiere eller lærere kan være hensiktsmessig.

Mange veier til endring

Mitt grunnsyn er at endringsarbeide skjer i dialog med den enkelte klient. Jeg er en aktiv terapeut og har gjennom mange års klinisk arbeid lært meg at det ikke finnes èn oppskrift som passer alle.

Et behandlingsforløp vil som regel inneholde en «bli-kjent» periode der man i tillegg til å bli kjent definerer hva man ønsker å få hjelp til, forventninger man har til terapiforløpet og klargjøring av hva samtaleterapi er. Ofte vil de første timene kunne inneholde råd og psykoedukasjon ift akkurat dine vansker.

Trygghet i relasjonen er en forutsetning for et godt forløp. Det er store individuelle forskjeller på hvor lang tid den enkelte trenger for å føle seg komfortabel i terapirommet. Ingen blir presset til å snakke om tema de ikke ønsker. De vanskeligste temaene tar ofte tid å sette ord på. Jeg er opptatt av å lære den enkelte å kjenne og at terapirommet skal oppleves som et trygt sted for utforsking, læring og utvikling. Latter og humor er også en viktig ingrediens i mange terapiforløp.

Hvor ofte?

Du kan bestille en enkelt time før du finner ut hva du vil videre. Det er viktig å finne den terapeuten du føler deg komfortabel med.

Hvis man bestemmer seg for å gå i terapi en periode ønsker mange å ha en time ukentlig innledningsvis. Andre synes at en time annenhver uke er passe. Noen ønsker en time i ny og ne etter behov. Kanskje en gang per måned passer for andre. Som med alt annet har mennesker ulike behov ift hyppighet på konsultasjoner.